Dost – Vüs’at O. Bener

Ne okudum?

Adı: Dost (60.Yıl ciltli özel basım)

Yazarı: Vüs’at O. Bener

Yayınevi: Yapı Kredi Yayınları

Basım Yılı: 2013

Türü: Öykü

Puanım: 4/5

Dost, ilk defa 1952’de Seçilmiş Hikayeler dizisinde yayınlanmasının ardından yıllar boyunca yazarı tarafından düzenlenmiş ve başka öykülerle zenginleşmiş. Ben ise Yapı Kredi Yayınlarının 60.yıl özel basımını, yani ilk 12 öyküyü okudum.

Daha önce hiç Vüs’at O. Bener okumamıştım ama Barış Bıçakçı başta olmak üzere tavsiye edildiğini duymuştum. (: Arka kapağında da belirtildiği gibi Dost, Sait Faik Abasıyanık’ın Alemdağ’da Var Bir Yılan‘ıyla birlikte modern öykücülüğümüzün ilk örneklerinden ve 1950 kuşağının öncüsü kabul ediliyormuş. Sait Faik’i çok sevdiğim için ve ciltli muhteşem özel basımına dayanamadığım için aldım ve çabucak bitirdim.

img_20170125_112512-01

Kitaptaki öyküler hem diliyle hem konularıyla hayatın içinden öyküler. Hatta o kadar gerçek hissettiriyor ki çoğu zaman öykü okuduğunuzu unutuyor, tanık olduğunuz bir olayı hatırlıyor gibi oluyorsunuz. Okuduğunuz kısacık her öykünün roman doyumu vermesinden usta bir öykücüyle tanıştığınızı anlayabilirsiniz diye düşünüyorum. Sait Faik öykülerine göre daha çok olay ve karakter içeriyor Dost. Sait Faik karakterlerini kanlı canlı insanlara dönüştürmede ana karakterin bakış açısını başarıyla kullanırken Vüs’at O. Bener dinamik diyalogların gücünü ve zamanla okuyucuyu alıştıran iç sesleri kullanıyor. En azından Dost’tan edindiğim ilk izlenim bu yönde.

Dost’taki öyküleri beğendim ama çok sevdiğimi söyleyemem. Sebebi ise öykülerin gerçek hayatta görmeye alışık olmadığım insan tiplerinin fazlasıyla gerçek portrelerini merkez almasıydı. Bu durumun tam tersine pek çok okuyucuyu çekeceğini bildiğim için özellikle belirtmek istedim.

Öykü okumayı seven ya da hoş bir başlangıç yapmak isteyenlere Dost’u tavsiye ediyorum. Ben de Vüs’at O. Bener’in başka eserlerini okumaya kararlıyım. Kitaptaki en sevdiğim öyküler Yazgı ve Dost. Okuyanlar, sizinki hangisi?

Leave a Reply

